torsdag 20 november 2014

Sven Björklund & Olof Wretling - Till häst genom Västerbotten

Jag har följt humorgruppen Klungan sedan 2005 fram till 2011 genom att lyssna på deras sagolikt roliga och nytänkande radioprogram "Mammas nya kille" vilket då sändes i olika omgångar. På senare år har jag suttit i publiken både på Kulturens hus i Luleå och Sagateatern i Umeå. Sedan får man naturligtvis inte glömma teveprogrammen "Ingen bor i skogen".

Deras underfundiga humor och de karaktärer dom skapat är något som jag rätt ofta återvänder till, som tur är finns Sveriges Radios humorarkiv och även Youtube med en massa bra klipp.

Det är ur ovanstående perspektiv man skall läsa mina korta kommentarer om denna bok. För mig är det en bok som man med fördel kan läsa styckevis och delt eller som en reseberättelse från sidan 1 till 283.

Sven och Olof är på nått sätt så välbekanta att jag inombords hör deras röster när jag läser, ibland blir någon av berättarnas röst alltmer lik Job Andersson, Folklivsforskaren. Vad som är på riktigt eller uppdiktat vet man aldrig, men vad gör det. Det är nog en rätt ironisk känga mot både byråkratin kring olika kulturprojekt och även alla moderna äventyrs- och reseberättelser.

Bara den inledande projektbeskrivningen och redovisningen av den beviljade budgeten på 5 900 000 kronor är svår att läsa utan att le inombords. När de sedan planerar expeditionen och resonerar kring hur en bra ryggsäckspackning skall se ut, då vet man - det här kan bara bli bra.

Slutligen en helt perfekt bok att välja ut olika delar av och idka lite högläsning, gäller bara att lyssnarna är på samma frekvens. Bokens olika "insamlade" muntliga berättelser är väl värda att sprida bland vänner och bekanta. Kanske blir någon berättelse till din egen, men det är en risk man får ta.


Over and out

Mr T

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar