fredag 14 november 2014

Monika Fagerholm - Lola uppochner


Måste inleda med att säga att thrillers och pusseldeckare inte är min favoritgenre, fastnade nog mer för bokens omslag när jag såg den i bokhandel.
Men hursomhelst det har varit en spännande läsning. Monika Fagerholm lyckas skildra småstaden och ungdomars tillvaro, kanske framförallt flickornas. I romanen repeterarar hon återkommande vissa saker och jag har förstått att det är hennes sätt att skriva. Känns ibland som det nästan blir för mycket.
Jag har bestämt mig för att försöka hålla mig kort denna gång och inte sväva ut. Berättelsen utspelar sig i två tidsperspektiv dels en händelse 1994, då ett antal otäcka händelser inträffade och i nutid då en återträff sker i tjejgänget. Visst vill man genom romanen veta vem mördaren är, men är i alla fall för min del skildringen av människorna och deras tankar som fascinerar. Det är ingen berättelse som innehåller några direkta huvudpersoner även om vissa har en mer framträdande plats. Eftersom jag själv bor i en mindre stad kan jag känna igen känslan och hur hon beskriver interaktionen mellan människorna i det lilla samhället.
Vem som är mördaren avslöjas först i slutet i samband med en återträff för tjejerna från Flatnäs. Avslöjandet är både överraskande och samtidigt inte, eftersom om det varit någon av de mer misstänka hade ju hela historien blivit lite som ett antiklimax på slutet.
Läsvärd, men ger den inte mer än tre Mr T solar. 

Over and out

Mr T

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar