lördag 27 december 2014

Per Wästberg - Jordmånen

Började lite i fel ände när jag tog mig an denna romantrilogi. Men nu blev det den här ordningen på gott och ont. Detta är en ren fortsättning på andra boken Luftburen. Egentligen tillförs inte något nytt. Det är alltigenom en fortsatt skildring av kärleken och hur den både förändrar och förvillar.
 
Har förstått efter att ha läst olika recensioner att han inte direkt låg i fas med tidsandan genom denna skildring. Men samtidigt skildrade han ju verkligheten för människorna i dåtidens övre medelklass.
 
Om Luftburen var mer problematiserande så sker väl i Jordmånen någon form av normalisering av kärleksförhållandena, även om konstellationerna i början på 70-talet sannolikt tedde sig annorlunda. 
 
Jag har ju tidigare läst hans memoarbok "Hemma i världen" som skildrar perioden 1966-1980. Så här i efterhand kan jag se paralleller med denna trilogi eftersom att han själv levde i ett förhållande med två kvinnor under denna period.
 
Om man bortser från kärlekshistorien och skildringen av sinnligheten, så är detta även en skildring av staden Stockholm i förvandling. Man förnimmer hans kärlek till staden med dess gamla byggnader och små intima butiker som är på väg bort. Genom sitt sätt att skriva fångar han både medvetet och omedvetet dåtidens Stockholm. Personligen är det dessa små partier i romanen som fångar mitt intresse och gör att jag läser vidare. 
 
Han lyckas även väva in intresset för Afrika med ett antal kapitel med biståndsarbete i Botswana under en period då fortfarande apartheidregimen i Sydafrika starkt påverkade dess grannländer. 
 
Tankar kring miljöförstöring och miljövård får också en stor plats eftersom den "andra kvinnan" Jenny tjänstgör vid Naturvårdsverket.
 
Vad kommer då min slutsummering av trilogin bli? Det får vi väl se inom kort. Ännu så länge klart läsvärt om man är intresserad av blandningen av kärleksproblematik ur ett 60-70-tals perspektiv sammanvävt med övriga strömningar i samhället.
 
 
"Jordmån, den del av en jordart som påverkas av klimatet och de levande organismerna samt de av dess betingade processerna. Jordmånen kännetecknas av att olika horisonter utbildas i det ursprungligen tämligen homogena materialet"
                 Bonniers Lexikon del 7
 
 
Over and out
 
Mr T
 
PS! Redan i gång med läsningen av första delen "Vattenslottet" när jag skriver detta, så kanske redan påverkad i skrivandet.
                                          DS
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar