måndag 14 juli 2014

Michail Bulgakov - Mästaren och Margarita

Som så många gånger förr hittade jag denna bok av Michail Bulgakov av en slump på biblioteket annars hade jag inga planer på att läsa den.

Inledde med att ta del av Amanda Svenssons fylliga förord till romanen, där den bl.a. beskrivs som en kultbok "en träffsäker politisk satir, en filosofisk färd genom tid och rum, ett tidsdokument över en unik och samtidigt fortfarande pågående historisk epok".

Allt detta stämmer, jag fångades redan efter att ha läst första sidan. Fick faktiskt småskratta för mig själv redan efter några sidors läsning. Amanda Svensson jämför Bulgakovs skildring bl.a. med de miljöer som David Lynch lyckas återskapa i sina filmer. Jag skulle nästan vilja påstå att det många gånger känns ännu mer skruvat i denna skildring. Det är ett rikt språk och texten flyter lätt, så det är ingen bok man skall tveka att läsa. Däremot måste man gilla det kraftfulla fabulerandet som jag själv tycker är synnerligen humoristiskt. Jag kan förstå att boken censurerades och gavs ut först 1966, 26 år efter författarens död. Det är ju trots allt en kraftfull kritik av Sovjetstaten.

Tänkte när jag läste den att en sådan här bok skulle kunna filmatiseras, med den moderna tekniken skulle det verkligen gå göra den rättvisa. En rysk tevefilm i tio avsnitt finns tydligen redan inspelad av Vladimir Bortko 2005. Känns som den skulle vara värd att se, om den nu går få tag på. 

Säger bara till den som råkar läsa detta - läs boken den pendlar mellan slapstick och djupaste allvar.

Over and out

Mr T

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar