fredag 1 augusti 2014

Mo Yan - Det röda fältet


Det var år 1939, den nionde dagen i den åttonde månaden enligt månkalendern och mitt bandityngel till far var bara litet mer än fjorton år gammal. Tillsammans med den legendariske kommendör Yus trupper skulle han ge sig av till Jiao-Ping-vägen för att lägga sig i bakhåll för en japansk konvoj.

Så börjar Mo Yans bok. Jag fångades redan av de första raderna som är som inledningen på en riktig skröna. Fast man skall nog inte se det som en skröna, det är en skildring av hur det faktiskt kunde vara under denna omvälvande tid i den kinesiska historien. Landet var i krig med Japan som hade trupper i landet, ett krig som skördade offer på ett mycket blodigt och hänsynslöst sätt. Allt skildrat mycket detaljrikt, många gånger känns det nästan som för mycket. Samtidigt måste nog människans grymhet skildras, kanske kan det mana till eftertanke eftersom historien går igen, även i nutid och andra delar av världen.

Mo Yan skildrar såväl människorna, växtligheten och djuren på ett både brutalt och lyriskt sätt. Som sann djurvän mår jag illa av vissa av dessa delar i skildringen.

Sättet att bygga berättelse vilar på sann kinesisk tradition med ett språk där allt beskrivs med målande namn och återkommer i olika variationer genom hela boken.

Förutom allt detta så växlar historien hela tiden tidsperspektiv även om det i huvudsak är inom det korta tidsperspektivet omkring händelserna under den japanska invasionen.

För mig som sedan tonåren gillat Akiro Kurosawas japanska samurajfilmer och på senare tid Zhang Yimous kinesiska filmer bl.a. Flying Daggers är Mo Yans skildring bara som en litterär fortsättning på detta. Fast här får jag själv skapa min inre film som alltid när jag läser.

Zhang Yimou har även filmatiserat denna berättelse 1987, en film som räknades som hans genombrott. Tyvärr missat den, men kanske går få tag på som DVD.

Slutligen, detta är en rätt magstark bok eftersom skildringarna av ond bråd död är mycket detaljrika, men kan man se bortom detta så är det en ytterst läsvärd upplevelse.

Over and out

Mr T


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar