fredag 29 april 2016

Akli Tadjer - Paradisbaden

Hade nog väntat mig mer av denna bok, Akli är en fransk-algerisk författare född 1954 i Paris. Jag såg framför mig en liten annan tvist på boken.

Med det sagt så betyder det inte att boken var dålig. Det är mera en "feel-good" roman om till viss del omöjlig kärlek, men om den förälskade är hängiven så kanske det blir nått. Vill ju inte avslöja slutet.

Det som lyfter boken är att huvudpersonen Adele Reverdy är begravningsentreprenör och delar lägenhet med rekonstruktören Leila som jobbar med att sminka lik och göra dom presentabla inför begravningen.

Händelserna kring begravningsbyrån är det som jag uppskattar mest, eftersom det är en lite ovanlig miljö i denna typ av bok.

Reverdys bok är i övrigt en klassisk kärlekshistoria med lite andra vinklingar som gör att jag i alla fall inte lade ifrån mig den. Blir inte mer skrivet om denna bok, hamnar inte på min lista över böcker jag skulle kunna tänka mig läsa om.


Over and out

Mr T


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar