fredag 30 januari 2015

Kerstin Ekman - Springkällan


Vad skall man säga om denna bok, när jag skriver detta har jag precis läst inledningen på tredje boken Änglahuset.

Jag skulle vilja påstå att Kerstin Ekmans fiktiva berättelse om Katrineholms utveckling växer. Tora är huvudpersonen i denna bok. Hon har köpt Café Cosmopolite, för mig är det förknippat med Imperiets dystopiska låt som faktiskt fortfarande berör. Men boken skrevs före låten, under perioden 1974-1983. I Katrineholm fanns inget sådant kafé men däremot Café d'Angleterre (Engelska Kaféet). Detta kafé är förebilden för Toras kafé i romanen Springkällan, byggnaden uppfördes 1908 och revs 1965.



Lite mer historik kring själva titeln, i Katrineholm har mindre park i centrum kallats Springkällan, men som jag uppfattat det är förebilden den park som låg ovanför Pingstkyrkan. Nog om det även om jag ibland tycker det är intressant att försöka hitta lite bakgrundsfakta till vissa romaner jag läser.

Tora blev ju änka med två pojkar. Dessa har dock inte så stor plats i berättelsen utan det är kvinnorna. Framförallt är det Frida och hennes dotter Ingrid som ligger i fokus. Men även andra kvinnor i staden som bistår varandra under storstrejker och första världskriget.

Fridas dotter Ingrid är också en person som får ganska stort utrymme i denna berättelse, hon tjänar som piga hos olika "bättre" bemedlade herrskap och änkor. Kerstin Ekman beskriver på ett levande sätt hur livet som piga kan se ute.

Jag tycker mig märka att ju mer historien närmar sig nutid blir den bättre, sannolikt beror det på att såväl källorna där kunskapen hämtas från ligger närmare vår och Kerstin Ekmans tid. Farmodern bodde ju för övrigt i Änglahuset på Drottninggatan i Katrineholm, så jag antar ett en hel del inspiration kommit från hennes berättelser om livet i staden i början på 1900-talet. Änglahuset revs förövrigt 1956.

Som jag sa berättelsen växer, det är små vardagssaker som avhandlas, men det ger en känsla för tidsandan.

Over and out

Mr T




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar