lördag 1 mars 2014

Bokrean 2014 - nya tider



Det är alltid nått speciellt med bokrean, men i år lyckades jag inte riktigt hitta det jag var ute efter i den lokala bokhandeln. Denna gång fick det bli en mindre upphandling via Bokus.

Tre böcker fångade mitt intresse, inväntar med spänning leveransen.


  • "Sång till den storm som ska komma" av Peter Fröberg Idling. Det är sensommaren 1955. I Kambodjas huvudstad stundar det första fria parlamentsvalet sedan självständigheten från den franska kolonialmakten. Mitt i den hektiska valkampanjen återfinns Sar, den unge man som senare kommer att bli känd som Pol Pot. Känslan är att det kan bli en intressant läsupplevelse.
 
  • "Alexandriakvartteten" en romansvit av Lawrence Durrell som kanske är nån form av tidsdokument för den engelska litteraturen på 50-talet. Skall enligt någon recension i SvD rymma både extrem sensualitet och intellektuell asketism, vi får väl se, alltid spännande att läsa nya författare.

  • Tredje boken är en kär gammal bekant för mig Khaled Hosseinis "Och bergen svarade". Läste både Flyga drake och Tusen strålande solar under en period då jag själv var i Afghanistan 2008. Dessa böcker var till stor hjälp för att få en bättre förståelse för den Afghanska mentaliteten. Detta underbara och gästvänliga folk, jag hoppas fortfarande på en fredlig utveckling.

Skulle gärna besöka landet igen om några år. Diana Janse har skrivit en bok med titeln "En del av  mitt hjärta lämnar jag kvar" som handlar om hennes år på konsulatet i Kabul 2004-2006. Den titeln kan jag verkligen känna stämmer in på mig själv. Har man som jag sammanlagt tillbringat ett år i detta land, så finns människorna och det fascinerande landskapet i tankarna.

Over and out

Mr T




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar