fredag 17 januari 2014

Thomas Mann - Bergtagen

Läste hösten 2010 Thomas Manns roman Buddenbrooks i Ulrika Wallenströms översättning om köpmannafamiljen i Lübeck och blev redan då sugen på att läsa mer av författaren.

Fanns ju en massa annat i den s.k. läslista, men efter att i Per Wästbergs memoarbok "Ute i livet" precis läst att han i 50-årsåldern för första gången läste Manns Bergtagen och då tyckte det var den bästa bok han läst, kände jag att det var dags.

Beställde den via vårt eminenta stadsbibliotek och fick den lagom till en ordentlig förkylning. Kanske gav detta ett lite annat och nästan suggestivt perspektiv på den inledande läsningen om den unge Hans Castorp som besöker en kusin på ett sanatorium i Schweiz.  

Har i och med sängliggande hunnit halvvägs i boken, bland annat den berömda franska konversationen mellan den unge Castorp och fru Chauchat som avslutas med frasen "N´oubliez pas de me rendre mon crayon" (Glöm inte att lämna tillbaka min penna), vilket för Castorp var en upprepning av en tidigare händelse i hans liv.

Min förkylning är på bättringsvägen så den sista halvan av boken kommer ta längre tid på gott och ont, men ger ju mer tid till eftertanke än den sträckläsning som jag nu mer eller mindre bedrivit.

Kan redan nu säga att jag snarast kommer införskaffa ett eget exemplar, detta är en bok man vill äga och återkomma till...för övrigt hade det varit intressant att läsa även Karin Boyes översättning från 1929, men det är nog överkurs, man får inte förta sig.

Over and out
Mr T




1 kommentar:

  1. Visst är Bergtagen en bok som man gärna vill äga även om omläsning lär dröja för min del. Buddenbrooks står fortfarande oläst på min hylla, men nån gång ska jag ta mig an den också.
    Ska bli intressant att följa din blogg.

    /Börje
    http://hoglander.se/blog

    Tyvärr har kemmenteringsfunktionen på många bloggar på senare tid blivit så komplicerad. Jag använder själv wordpress.org men det id-alternativet finns inte på din blog, få se om det funkar med g-mailkonto.

    SvaraRadera