fredag 11 december 2015

Kristina Sandberg - Liv till varje pris

Läst ut boken för flera veckor sedan, men har haft fullt upp med annat. Blir ju så ibland.

Därför en mycket kort recension. Det händer en hel del omvälvande saker för familjen i denna bok. Företagsklimatet ändras och den trygga och förhållandevis höga inkomsten försvinner när verksamheten läggs ner i Örnsköldsvik av den nya ägaren.

Blir en klassresa åt andra hållet både för Maj och Tomas. Maj tvingas ta ett antal olika enkla arbeten för att få ekonomin att gå ihop. Tomas hamnar efter ett tag som rockvaktmästare i garderoben på det hotell där han en gång var en  välsedd gäst.

Maj fortsätter sitt sätt att vara och försöker hålla skenet uppe. Hennes iver att hela tiden få saker gjorda följer henne även om orken börjar tryta. 

Det har varit ett sant nöje att läsa dessa tre böcker som nog gjort att jag fått en annan syn på både min egen mor och vissa andra äldre släktingar. Träffar ju fortfarande kvinnor i 70-80års åldern som alltid vill ha ordning och reda hemma och bjuda på det bästa huset har. 

Vet inte om det är för att jag kommit in i Kristina Sandbergs berättarstil, men kändes som om läsandet flöt på bättre i "Liv till varje pris".

Kul att boken fick Augustpriset, men jag kan verkligen säga att alla tre böckerna tillsammans har satt ett avtryck inom mig. Det är fantastiska skildringar av tidsandan som jag som sen 50-talist kan känna igen men även ett livfullt kvinnoporträtt som inte liknar något annat jag läst.

Blev som sagt en kortare text denna gång, är alltid bäst att göra sina små reflektioner direkt eller i samband med läsningen.

Over and out

Mr T


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar